phone-icon ۰۹۱۲۳۰۲۹۸۰۴
email-icon info@farzad-jafari.com
I'm not a master; I'm just a hard-working filmmaker

یادداشت‌ها

نمایش مستند آزادی در جشنواره اروپایی مستند ایرانی

فیلم مستند آزادی با موضوع اعدام در ایران در جشنواره اروپایی مستند ایرانی به نمایش در می‌آید. به جز این فیلم ۸ فیلم مستند دیگر در این جشنواره نمایش داده می‌شوند.

در صورت وقوع قتل، دادگاه‌های ایران می‌توانند حکم «قصاص» صادر کنند، حکمی که به موجب آن فقط خانواده مقتول می‌توانند از قاضی اجرای حکم اعدام یا عفو قاتل را بخواهند. در ایران امروز، گروه‌های فعال ضد مجازات اعدام هستند که از قانون برای جلوگیری از اعدام استفاده می‌کنند. به گزارش حقوق بشر ایران، در سال ۲۰۱۹ بیش از ۳۵۰ زندانی محکوم به قتل توسط خانواده‌های قربانیان عفو شدند.
این فیلم زندگی روزمره سه زن مصمم و فعال را دنبال می‌کند و به ما اجازه می‌دهد به طور ملموس ببینیم که چگونه آنها سعی می‌کنند جان زندانیان محکوم به اعدام را پس از ارتکاب قتل طی یک حادثه نجات دهند. آنها به خانه مقتول در شهرهای مختلف سفر می کنند تا به خانواده‌ها توضیح دهند که اعدامِ قاتل غم و اندوه آنها را از بین نمی برد، قرار دادن خود در معرض آسیب های روحی ناشی از اجرای حکم اعدام بی معنی است. با این حال، خانواده می‌توانند از صحبت با آنها خودداری کنند، بنابراین می‌بینیم که آنها تلاش خود را مضاعف می‌کنند و به شهرهای مختلفِ ایران رفت و آمد می‌کنند تا بتوانند با خانواده‌های داغدار گفتگو کنند.
برخی از خانواده‌های قربانیان به شرط دریافت دیه یا غرامت مالی از قاتل و خانواده‌اش با بخشش موافقت می‌کنند. در مواجهه با بی میلی برخی خانواده‌ها و غرامت نامتناسبی که ممکن است مطالبه شود، آنها باید دیپلماسی جدیدی از خود نشان دهند. این فیلم به ما این امکان را می‌دهد که تلاش‌های دیوانه‌وار سه زن ایرانی را که به پیشرفت باور دارند را بشناسیم.
 
نمایش فیلم مستند آزادی در جشنواره اروپایی مستند ایرانی
زمان ۴ فوریه ۲۰۲۳ ساعت ۱۵
مکان: Cinéma I'Entrepôt. 7 rue Francis de Préssencé, ۷۵۰۱۴ Paris.